دوئل ناتمام جنگل زیبای سراوان با زباله‌ها

  1. خانه
  2. اخبار
  3. دوئل ناتمام جنگل زیبای سراوان با زباله‌ها
expand_more

مدیر عامل کارخانه کود آلی گیلان گفت: 13 هکتار از جنگل‌های سراوان درگیر زباله است و در رشت روزانه هفتصد تن زباله تولید می‌شود.

‌‌‌آرش جهانگیری در گفت‌وگو با ایسنا‌ گفت: رشت روزانه 700 تن زباله تولید می‌کند و راهکار اصلی و قطعی رفع مشکل زباله در سراوان استفاده از زباله سوز و پردازش میانی است‌.

وی افزود: بحث بهسازی سیستم کود آلی و ارتقای آن به هزار تن در روز یکی از برنامه‌های در نظر گرفته شده است و با توجه به افزایش دلار و یورور نیازمند56 میلیارد تومان به منظور ارتقا و بهسازی کود آلی هستیم‌.

جهانگیری با بیان اینکه زباله‌هایی که وارد کارخانه کودآلی می‌شود، دارای مواد آلی هستند، تصریح کرد: قرارداد خرید زباله سوز در سال ۹۲ منعقد شد و قرار بود بعد از اتمام ارزیابی‌های زیست محیطی اقدامات عمرانی انجام شود و طبق  قرار داد باید ۲۵ درصد بابت زباله سوز بعنوان پیش پرداخت به حساب شرکت چینی واریز می‌شد که تا کنون ده درصد از کل مبلغ قرار داد پرداخت شده است‌.

جهانگیری افزود: از جمله مباحثی که می‌تواند در رفع مشکل سراوان مورد توجه و موثر باشد، فرهنگ سازی است و در این راستا با برآوردهای انجام شده حدود چهار میلیارد تومان جهت آموزش چهره به چهره، بسته‌های تشویقی و…  نیاز داریم‌.

وی با اشاره به انجام سم پاشی در سراوان گفت: حدود یکصد لیتر سم روزانه در سراوان ریخته می‌شود که ماهیانه 150 میلیون تومان ماهیانه بابت خرید سم‌ها پرداخت می‌شود و این بی انصافی است که می‌گویند سم پاشی توسط شهرداری رشت قطع شده است‌.

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا با اشاره به مخاطرات مگس در سراوان گفت: سازمان پسماند شهرداری رشت ماهیانه 150 میلیون تومان بابت سم پاشی پرداخت می‌کند و درواقع شهرداری در این راستا کم کاری نکرده است‌.

مدیر عامل کارخانه کود آلی گیلان در این جلسه گفت: در حال حاضر دولت باید 122 میلیارد تومان بابت زباله سوز به شرکت چینی بر اساس تفاهم نامه پرداخت کند تا بعد از آن شرکت چینی هم به تعهداتش عمل کند.

جهانگیری با بیان اینکه سهم شهرداری رشت در مبحث زباله سوز مهیا کردن زمین مناسب و انجام آزمایشات مکانیک خاک است، گفت: مابقی اقدامات بعهده دولت و محیط زیست است‌.

وی  بهسازی محل دفن سراوان را ده میلیارد تومان ارزیابی و گفت: بحث خرید تجهیزات شامل دو دستگاه کمپکتور زباله و… بالغ بر هشت میلیارد تومان ارزیابی شده  و در حال حاضر ۱۳ هکتار در سراوان درگیر زباله است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.